El CADS i el CPN lliuren un informe al Govern sobre l'aplicació del reglament europeu de restauració de la natura
El 18 d’agost de 2024 va entrar en vigor el nou Reglament (UE) 2024/1991 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2024, relatiu a la restauració de la natura, que té per objectiu restaurar el 20% dels ecosistemes terrestres i marins de la Unió Europea abans del 2030, i tots els ecosistemes degradats abans del 2050. El Reglament defineix la restauració com el procés de contribuir a la recuperació d'un ecosistema per millorar-ne l'estructura i les funcions, amb l'objectiu de conservar o augmentar la biodiversitat i la resiliència de l'ecosistema. Aquesta contribució pot ser activa i més o menys intensa (en alguns casos, simplement acompanyant els processos de recuperació naturals) o passiva (reduint o eliminant les causes que frenen aquesta recuperació).
En un moment crític marcat per l’emergència climàtica, la pèrdua accelerada de biodiversitat i per la degradació ambiental dels ecosistemes, aquest reglament emergeix com una fita normativa sense precedents i suposa un canvi de paradigma en la gestió ambiental i la restauració d’ecosistemes degradats, i fa un pas més enllà de la conservació per posar l’èmfasi en la restauració d’espais protegits i de fora de zones protegides, amb objectius específics i vinculants, i terminis concrets. En aquest context, el 2 de desembre de 2025, els plenaris del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible (CADS) i el Consell de Protecció de la Natura (CPN) van aprovar un informe conjunt del sobre l’aplicació del reglament europeu de restauració de la natura a Catalunya. L’informe respon a una petició del secretari de Transició Ecològica del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya.
En l’informe, titulat Restaurar la natura, assegurar el nostre futur, el CADS i el CPN ofereixen una visió estratègica sobre els reptes i les decisions que Catalunya ha d’abordar en relació a la restauració de la natura i, més específicament, sobre l’aplicació del reglament. En aquest sentit, proposa dissenyar un full de ruta propi en matèria de restauració, que compti amb la implicació de tots els actors públics i privats necessaris per poder desplegar-lo de forma efectiva. Segons el parer dels dos consells, aquest full de ruta ha d’impulsar de manera prioritària actuacions de restauració passiva, que eliminin les causes que impedeixen la recuperació espontània dels hàbitats i n’afecten la funcionalitat, i enfocaments que combinin estratègies passives i actives segons el context ecològic, els objectius de restauració i la disponibilitat de recursos.
L’informe també aborda la necessitat d’integrar la restauració de la natura en les polítiques territorials i sectorials; el disseny d’un nou marc de governança multinivell; els reptes de recerca i coneixement; els mecanismes de finançament i la inversió estable i sostinguda i, sobretot, una visió a llarg termini que integri la natura com a eix vertebrador de la seguretat i el benestar social i econòmic. Així mateix, l’informe també analitza les tensions entre els objectius ambientals i els interessos sectorials, així com les oportunitats que ofereix la restauració de la natura.

