La UE autoritza els segells distintius ‘Fire Wine' i ‘Fire Product' per als productors compromesos amb la prevenció d'incendis
La Unió Europea ha aprovat recentment dues marques certificadores: FIRE WINE RESILIENT LANDSCAPE© i FIRE PRODUCT RESILIENT LANDSCAPE©, amb l’objectiu de reconèixer agricultors, cellers i altres productors que gestionen les seves finques per reduir el risc de propagació d’incendis forestals. Aquesta iniciativa vol fer visible el compromís d’aquests agents davant els consumidors finals.
En què consisteixen les marques
-
FIRE WINE va adreçada especialment a la cadena del vi, és a dir, a cellers i viticultors.
-
FIRE PRODUCT està orientada a altres productes primaris com l’oli, els fruiters, les hortalisses, la tòfona, entre altres.
-
També es contempla la possibilitat d’adhesió col·lectiva: per exemple, a través de Denominacions d’Origen, agrupacions de productors, territoris, etc.
Requisits principals per obtenir els segells
Per obtenir aquestes marques distintives, les finques o productors hauran de complir diversos requeriments, entre els quals:
-
Extensió i ubicació estratègica: les finques han de tenir una mida adequada i situar‐se en àrees clau per frenar el foc. Això pot ser en la frontera amb zones forestals, intercalades amb masses forestals i zones urbanes, o properes a infraestructures crítiques com vies de comunicació o instal·lacions energètiques.
-
Gestió del cultiu i del paisatge: s’espera que la pràctica agrícola ajudi a configurar un paisatge en mosaic que actui com a tallafocs naturals i productius, contribuint així a la prevenció d’incendis.
Context i antecedents
-
La iniciativa forma part del projecte FIRE-RES, finançat per Horizon 2020 de la UE, que busca solucions tecnològiques, ecològiques i socio-econòmiques per fer els territoris més resilients davant dels grans incendis forestals. El CTFC (Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya) és un dels coordinadors.
-
En els darrers anys s’ha detectat un canvi en el comportament dels incendis: amb l’emergència climàtica es parla cada vegada més d’incendis de sisena generació, més agressius i difícils de controlar. Aquests factors fan més urgent col·laborar amb el sector agrari per gestionar millor el territori i reduir el combustible vegetal.
-
Hi ha experiències prèvies similars a Catalunya (per exemple, la marca Ramats de Foc, de la Fundació Pau Costa), i en altres regions, com Extremadura amb el projecte Mosaico, que promou tallafocs productius amb marques distintives.